صفحه اصلی > اخبار و اطلاعیه های معاونت 


  چاپ        ارسال به دوست

آینده غذا در دستان ماست
آینده غذا در دستان ماست

آینده غذا در دستان ماست

هر ساله 24 مهر ماه مصادف با 16 اکتبر به عنوان روز جهانی غذا شناخته می شود. روزجهانی غذا ٢٠٢١ برای دومین بار در حالی که جهان با آثار گسترده همه گیری کووید ١٩ مقابله می کند برگزار می شود. با توجه به بحران کمبود غذا در جهان و دامن زدن انتشار ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن در کاهش دسترسی به غذا برای اقشار آسیب پذیر جامعه، روز جهانی غذای امسال نیز با شعار "مبارزه همگانی با کرونا ; محیط سالم ، تغذیه سالم با تولید و مصرف غذای سالم " برگزار می شود .

براساس گزارش FAO غذایی که انتخاب و مصرف می کنیم نه تنها بر سلامتی ما و سیاره ما بلکه بر نحوه عملکرد سیستم های کشاورزی و غذایی اثر گذار است . آیا می دانید که زندگی ما انسانها به سیستم کشاورزی-غذایی بستگی دارد؟ غذایی که انتخاب می کنیم و نحوه تولید، آماده سازی، طبخ و ذخیره آن ما را به بخشی جدایی ناپذیر و فعال در عملکرد سیستم کشاورزی تبدیل می کند. سیستم پایدار کشاورزی- غذایی سیستمی است که در آن انواع غذاهای کافی ، مغذی و ایمن با قیمت مناسب برای همه در دسترس است و هیچ فردی گرسنه نیست یا از هیچ نوع سوء تغذیه ای رنج نمی برد. در واقع ، سیستم های پایدار کشاورزی و غذایی امنیت غذایی و تغذیه را برای همه ، بدون به خطر انداختن پایه های اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی ، برای نسل های آینده فراهم می کند و منجر به تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط بهتر و زندگی بهتر برای همه می شود .  بر اساس گزارش FAO نحوه تولید ، مصرف و متاسفانه هدر دادن مواد غذایی آسیب های زیادی را بر بر منابع طبیعی، محیط زیست و آب و هوا وارد می کند. تولید غذا اغلب باعث تخریب زیستگاه های طبیعی شده و به انقراض گونه ها کمک می کند .

ما چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟

میلیون ها مصرف کننده در سراسر کشور میتوانند الگوی مصرفشان را بهبود ببخشند . تغییر در دستان ماست . ما می توانیم با انتخاب محصولات مغذی و سالم برای محیط زیست و خودمان ، بر آنچه عرضه کنندگان ارائه می دهد تأثیر بگذاریم . این امر دولت را به سمت طراحی سیاست های پایدارتر ، ترویج روش های بهبود کشاورزی و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری بیشتر در رژیم های غذایی پایدار هدایت میکند. این جایی است که میتوان از آن شروع کرد .

رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید:

ما باید سلامتی را در هر مرحله از سیستم غذایی خود انتخاب کنیم . با خودت شروع کن!  با انتخاب غذاهای متنوع و مغذی از سیستم غذایی محافظت کنید.  رژیم غذایی متنوع و متعادل برای بدن و ذهن شما مفید است. میوه ، سبزیجات ، حبوبات ، آجیل و غلات سبوس دار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و مصرف غذاهای فرآوری شده و حاوی نمک ، قند یا چربی زیاد را کاهش دهید . با یادگیری خواندن نشانگر های غذایی هوشمندانه و سالم خرید کنید .

دورریز غذایی را کاهش دهید:

فقط آنچه را که نیاز دارید بخرید و از همه آن استفاده کنید. با دور ریختن غذا ، آب و انرژی مورد استفاده برای تولید و انتقال آن را هدر می دهیم و همچنین باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه ای می شویم. سعی کنید ذخیره غذایی و برنامه ریزی برای مصرف آن را بهبود ببخشید و از میوه و سبزیجاتی که مصرف نکرده اید ترشی و مربا تهیه کنید .

طبیعت را بازیافت کنید:

طبیعت هرگز چیزی را هدر نمیدهد ! آب در یک چرخه طبیعی بین زمین و جو همیشه در گردش است. از طبیعت بیاموزید و تلاش کنیم از آب به شکلی بهینه در خانه استفاده کنید ، برای مثال با استفاده از آب قدیمی که قبلا مصرف شده یا آب باران را برای آب دادن به گیاهان خود استفاده کنید . همچنین می توانید با کمپوست کردن غذاهای خام یا پخته که دیگر قابل استفاده نیست ، مواد مغذی را به خاک بازگردانید .

از تولید کنندگان محلی و کوچک حمایت کنید:

از روش های خرید که تولیدکننده را مستقیما به مصرف کننده متصل می کند استفاده کنید . این کار باعث می شود برخی غذاها و محصولات محلی و منحصر به فرد در دسترس بیشتری قرار گیرند و در آمد حاصل از آن به تولیدکنندگان خرده و کشاورزان برسد و با خرید از بازارچه های محلی ، به رونق آنها کمک کنید .

منظره خود را با رنگ سبر مزین کنید :

ایجاد فضای سبز در طاقچه پنجره ، در بالکن یا باغ شما به تنفس بهتر شهرها کمک می کند.  باغ های خانگی و کاشت درخت در اطراف منزل به ایجاد سایه کمک میکند کرده و همچنین هوا را تمیز ، شهر را خنک می کند و آلودگی آب را کاهش می دهد.  فضای مناسب وجود ندارد ؟ از فضای محله و شهر خود استفاده کنید و در فضا هایی که به این منظور توسط شهرداری تهیه شده است درخت کاری کنید از باغچه های خانگی برای ایجاد فضایی سالم و بهبود رژیم غذایی خود استفاده کنید .

اطلاعات و دانش خود را به اشتراک بگزارید:

صحبت کنید و دانش و اطلاعات را به اشتراک بگذارید. افراد بیشتری را وادار کنید که به نحوه تولید غذای و نحوه تأثیر آن بر روی کره زمین اهمیت دهند. آگاهی خود را در مورد تغذیه بهتر افزایش دهید از رستوران ها دوستدار سلامت یا شرکت های که تلاش واقعی برای بهبود وضعیت تغذیه ای می کنند حمایت کنید.

 

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی

منبع: www.fao.com

مترجم : سینا سمیعی       

 

 

 

 

لینک مقاله نشانگر مواد غذایی:

دانشگاه علوم پرشکی هرمزگان (hums.ac.ir)


١٥:٠٦ - 1400/07/25    /    شماره : ٢٤٥٦٨    /    تعداد نمایش : ١٥٣



خروج