صفحه اصلی > اخبار و اطلاعیه های معاونت 


  چاپ        ارسال به دوست

شیوه زندگی سالم مردان
شیوه زندگی سالم مردان در بحران کرونا با تاکید بر چاقی

همه گیری کرونا ، توجه بیشتر به سلامت مردان

هفته ملی سلامت مردان ایران (1 لغایت 7 اسفندماه )

یکشنبه 3 اسفند: شیوه زندگی سالم مردان در بحران کرونا با تاکید بر چاقی

 

 

پايبندي به شيوه زندگي سالم از مهمترين اصول پيشگيري و كاهش بار بيماري در جوامع به حساب مي آيد. نداشتن فعاليت بندي مناسب، سيگار كشيدن، مصرف غذاهاي پركالري و ناسالم و عدم كنترل وزن از مهمترين عوامل خطر بيماري هاي غيرواگير مي باشند. انتخاب غذاي ناسالم تا بيش از  7برابر شانس ابتلا به چاقي را افزايش مي دهد . همچنين نداشتن فعاليت فيزيكي از مهمترين عوامل ايجاد كننده ي آن بوده كه طبق آخرين پيمايش ملي بيش از يک سوم مردان ايراني از اين فاكتور شيوه ي زندگي سالم پيروي نمي كنند .

چاقی و اضافه وزن مي تواند زمينه ساز انواع بيماري ها بوده و خطر بيماري هاي قلبي عروقي ، سندرم متابوليک، ديس ليپيدمي، آپنه، فشار خون و ... را افزايش دهد. همچنين پدران چاق مي توانند در  %19موراد الگوي چاقي فرزندان خود بوده و اگر همسرشان نيز چاق باشد در %40موارد فرزندان نیز چاق می شوند .
سالم نبودن سبک زندگي ، زمينه بيماريهاي متعددي مانند چاقي ، ديابت ، پرفشاري خون، بيماريهاي ريوي و بيماريهاي ديگري را فراهم ميكند. اين بيماريها نه تنها به خودي خود به فرد آسيب ميزنند، بلكه عوامل خطر و عوارض ابتلا به كوويد 19را نيز افزايش داده، پيش آگهي بدتري براي مبتلايان رقم ميزند. چاقي و ديابت از مهمترين عوامل خطرساز براي بيماران مبتلا به كوويد 19هستند، بر طبق يک مطاله از بانک جهاني، چاقي (شاخص توده بدني بالاتر از 30 ) احتمال بستري شدن بعلت كوويد 19را دو برابر ميكند. براي مقابله با چاقي ، لازم است برنامه تغذيه و ورزش مناسب داشته باشيم . تغذيه سالم در واقع عادات غذايي را شامل مي شود كه بتواند در مجموع املاح، ويتامين، پروتئين و ساير نيازهاي بدن را تامين كند. مواد غذايي مختلف هر يک براي اندامهاي خاصي مفيد هستند و مصرف جامع از اين مواد باعث مي شود تا نياز روزانه به مواد و املاح مختلف تامين شود . يک برنامه غذايي سالم، برنامه روزانه ايست كه مواد غذايي از هر يک از دسته هاي غذايي زير با رعايت نسبت لازم در آن گنجانده شده باشد .

1. نان و غلات،

2.ميوه ها و سبزيجات

3.شير و لبنيات

4.گوشت و تخم مرغ و حبوبات

 5.چربی ها

 

بديهي است كه ميزان نياز به همه اين گروه ها يكسان نيست و از بالا به پايين ميزان نياز روزانه به هر يک از اين مواد كم ميشود .
در زمان فاصله گذاري اجتماعي ، فعاليت بدني از اهميت زيادي برخوردار است. به همان اندازه كه ويروس كرونا
خطرناک و مرگ آفرين است، اثرات ناگوار و مخرب بي تحركي و نشستن طولاني مدت ،  بر سلامتي، مي تواند منجر به عواقب ناخوشايندي مانند سكته قلبي و مغزي ، ديابت ، فشارخون بالا ، چاقي ، چربي خون بالا، كبد چرب، افسردگي ، كاهش قواي عضلاني و ....گردد. ازسوي ديگر، فعاليت بدني با شدت متوسط، ايمني بدن را در مقابل كوويد 19بالا ميبرد؛ همچنين در كاهش استرسهاي ناشي از پاندمي موثر است.
فعاليت ورزشي مناسب براي بهبود ظرفيت قلبي و تنفسي و تقويت عضلات نيازمند برنامه كامل تري است كه شامل موارد زير مي باشد و لازم است ابعاد مختلف ورزش هوازي، تمرينات كششي و تمرينات قدرتي مد نظر قرارگیرد .


· فعاليت هوازي : فعاليت هوازي با شدت متوسط را كه عموماً معادل با راه رفتن سريع است و به نحو چشمگيري ضربان قلب را تسريع ميكند. در شرايط خانه نشيني ناشي از شيوع كرونا ميتوان راه رفتن در حياط يا پاركينگ منزل يا تردميل را در نظر گرفت

· تمرينات كششي و انعطاف پذيري : اين تمرينات سبب افزايش دامنه حركتي، افزايش گردش خون و گرم كردن عضلات ميگردد .

1.  تمرينات قدرتي : اين نوع تمرينات با كمک وزن بدن خود فرد يا انواع وزنه ها يا كش هاي ورزشي جهت تقويت قدرت و استقامت عضلات انجام ميشود .

انجام بسياري از فعاليتهاي ورزشي بخصوص حركات كششي يا قدرتي در منزل امكان پذير است. از نشستن طولاني مدت و بي تحركي پرهيز كنيم . از سبزيجات و ميوه جات با رنگ هاي متنوع در برنامه غذايي روزانه استفاده كنيم. از مصرف مواد قندي، نشاستهاي، چربي، شيريني جات در حجم زياد پرهيز كنيم. به ميزان كافي از مواد غذايي پروتئيني مثل حبوبات، تخم مرغ، ماهي و انواع گوشت استفاده كنيم .


مدیریت سلامت جمعیت ، خانواده ومدارس                                                  منبع : دفتر سلامت جمعیت ، خانواده ومدارس

گروه سلامت میانسالان و سالمندان                                                                  اداره سلامت میانسالان وزارت متبوع

 


٠٩:٠٥ - 1399/12/03    /    شماره : ٢١٦١٩    /    تعداد نمایش : ٢١



خروج